www.rorifocus.nl
VISSERIJ EN SCHEEPVAARTFOTO'S
Welkom op www.rorifocus.nl

Rond 1993 ben ik begonnen met viskotters te fotograferen. Ondertussen ben ik naast visserij, ook andere vaartuigen gaan fotograferen.  Een uitgebreide selectie van al deze vaartuigen vind U op deze site.

De laatste updates staan in dit album:

http://rorifocus.nl/mediaalbum

/viewalbumitems/38/

Heeft U vraag of opmerking over een foto?  Ga dan naar Contact, rechtsbovenaan.

Met vriendelijke groet, Ronald Ribbe

Historie Breskens en scheepswerf van de Sande

Naast alle visserij en scheepvaartfoto's, staan op deze site nog 2 speciale onderwerpen die alles met mijn "thuishaven" Breskens te maken hebben.

Met medewerking van fotografen/verzamelaars heb ik een overzicht kunnen maken van de vissersvloot uit Breskens door de jaren heen en van de historie van de Scheepswerf van de Sande.

Naast deze items, is er van de Vlissingse en Arnemuider vissersvloot door de jaren heen, ook een overzicht beschikbaar.

Indien U van mening bent dat U mij nóg verder kunt helpen met oude foto's van Breskense kotters, van scheepswerf van de Sande, De Vlissingse of Arnemuider vloot, kunt U altijd contact opnemen met mij via het contactformulier. 

Laatste reacties
bezoekers
Disclaimer

De auteur van de artikelen op deze site, kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor de inhoud ervan. Alle foto's op deze site zijn eigendom van ©Ribbe, tenzij anders vermeld.

Ik ben werknemer van MDK. Artikelen, onderschriften bij foto's en reacties, schrijf ik uit eigen naam en niet uit naam van MDK. 

2 nieuwe Wieringer kottercasco's op transport van Krimpen a/d IJssel, naar Den Oever.

Bij scheepswerf/cascobouwer Gebr. Buys in Krimpen aan den IJssel zijn donderdag 19 oktober 2017 2 identieke casco's te water gelaten met behulp van een drijvende bok.

Vanuit de bedrijfshal werden de casco's van de WR-12"Emma" en WR-212"Rein Willem" eerst naar buiten gereden.

Na een korte ceremonie met het dopen van beide nieuwbouwkotters, werden ze 1 voor 1 te water gelaten. 

De WR-12"Emma", voor de familie Kranendonk en de WR-212"Rein Willem" voor de familie van der Burg, werden kort na het te water laten, door sleep/duwboot Tommie uit Amsterdam, via binnenwater, Amsterdam-Rijnkanaal en de Oranjesluizen in Amsterdam, richting Den Oever geduwd.

Na het passeren van de Oranjesluizen, was het donker, dus mocht het transport niet verder.

Vrijdagmorgen vervolgde de Tommie haar weg richting de sluizen van Enkhuizen. Daar bleek de sluis te smal, dus moesten de casco's 1 voor 1 door de sluis gebracht worden.

Nadat de duwcombinatie weer volledig was, werd koers gezet naar Den Oever, waar de WR-12 en WR-212 vrijdag 20 oktober rond 13 uur arriveerden:

De sluis in Den Oever bleek maar net breed genoeg om er samen doorheen te gaan!!

Dan verder door de brug in de snelweg A7, naar de haven van Den Oever.

Daar aangekomen bleven de casco's voor het weekend in de haven liggen, om op maandag weer uit het water gehesen te worden.

Als eerste gng de WR-12 over de dijk, naar het terrein van machinefabriek Luyt.

2 kranen en zwaar materieel van KTF uit Harlingen, kwamen er aan te pas om de 67 ton zware casco's uit het water te halen en te verplaatsen.

Na de middag was de WR-212 aan de beurt voor een zelfde klus.

Beide casco's staan nu op het terrein van machinefabriek Luyt in Den Oever.

Deze werf zal nu voortvarend aan de slag gaan om de WR-12 en WR-212 in februari en maart op te leveren aan de families Kranendonk en van der Brug.

Mijn dank gaat uit naar Riemke, Bert en Jan, voor het mogen gebruiken van hun foto's!!

 

Reacties

Jelle op 24-10-2017 14:09

Leuk stukje Ronald 😀

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Dit is een verplicht veld